Proti prúdu- tiesňava Les Georges du Regalon

Autor: Dušan Koniar | 31.7.2012 o 23:05 | (upravené 31.7.2012 o 23:30) Karma článku: 7,68 | Prečítané:  401x

Ale chvalabohu bez vody. Pešia turistika v juhofrancúzskom pohorí Petit Luberon, regionálnom prírodnom parku Luberon je nenáročný až stredne náročný výlet do stredomorských hôr a krasových útvarov.

Jedná sa o suché koryto, zapĺňa sa iba po prudkých dažďoch a na jar počas topenia snehu. Pohorie Luberon má najvyšší bod asi 1250 m. n .m. a vek tiesňavy sa odhaduje na 2 až 6 miliónov rokov. Od záchytného parkoviska je to na planinu hore asi hodinu pohodlnej chôdze, aká taká náročnosť je v niektorých úsekoch, kde si treba pomáhať a podať si ruku či zatlačiť za zadok. Rebríky alebo reťaze tu nenájdete. Ak už ste hore sú dve možnosti na návrat, buď sa tou istou cestou vrátiť späť, alebo hore na planine spraviť slučku a okľukou cez krasové útvary dôjsť na miesto odkiaľ sme vyšli. Už len kvôli zvedavosti a aj pod dojmom, že cesta dolu by mohla byť trochu komplikovanejšia, sme sa rozhodli pre asi 3- 3,5 hodinový výlet. Bolo to veľmi príjemné, vybavený dostatkom vody (na studničky zabudnite) nikam sme sa neponáhľali, čo nám, asi osemčlennej skupinke zvyšok výpravy vytkol. Nikdy som nepochopil na kieho šľaka niekto cvála cez prírodu s fotoaparátom a potom nervózne čaká pri autobuse hodinu a čumí na displej.

Za parkoviskom začína sad olivovníkov a za ním vstupujeme do lesa. Míňame nejaký oznam o súkromnom pozemku, ale sprievodcovia nás ukľudňujú, že to je o. k., že môžeme podliezť akýsi plot. Tak teda ideme.

Spočiatku sme si neuvedomovali, že už sme v koryte.

Tiesňava miestami stúpa dosť prudko hore a stále sa nenápadne zužuje.

Inde sa sklon zmierňuje, o to viac sa ale zúži našťastie suché koryto.

V najužšom mieste je to niekoľko desiatok centimetrov šírky a steny sú vysoké do 40 metrov. Ak by niekde hore nastal prudký lejak, radšej na to nemyslíme, je to málo pravdepodobné, sme zatiaľ asi v polovici.

Trochu sa to rozšírilo a zase stúpame strmšie hore.

Prichádzame skoro až na vrchol a je tu rozľahlá rovná plocha. Ak sa tiesňava upchá naplaveným drevom, môže tu byť na jar pekné jazierko.016.JPG

Čo má silu, šplhá sa kolmo za slnkom.

To čo vyzerá ako lesný chodník je ešte stále koryto.

Spomedzi stromov vykukujú bralá a húževnato uchytené borovice. Uvedomujeme si, že sme v obklopení miliónov cikád.021.jpg

Les je už redší, mení sa na háj a odhaľujú sa nám končiare a rokliny Luberonu.

Stepný porast a množstvo vôni, cikády sú už neznesiteľné.

Hore je opustená farma, kde sa môžeme na dvadsať minút zložiť. Je tam tečúca voda, ale iba na umytie, pitia treba brať so sebou dostatok. Za kávu by som sa pobil a tak ťahám aj litrovú termosku. Keď sme prichádzali k farme, tí rýchlikoví turisti začali čosi trepať o odchode autobusu, tak sme si dali just pol hodinovú prestávku.

Cesta nazad je príjemná a pekná, vedie po bežnom turistickom chodníku. Je strašne horúco a tešíme sa na vychladené pivo (vyklimatizované) v autobuse.

Hore na planine sme minuli niekoľko protipožiarnych cisterien, v ktorých sa zachytáva jarná voda. S ohľadom na nesmierne sucho čo tu v lete prevláda je to praktická prevencia.

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.