17 rýchlikov denne

Autor: Dušan Koniar | 20.9.2012 o 21:14 | (upravené 20.9.2012 o 21:25) Karma článku: 10,14 | Prečítané:  866x

Toľko ich premáva počas pracovného dňa (dnešného) medzi Bratislavou a Košicami. Predpokladám, že aj opačným smerom. Prešovčania by sa podľa nového grafikonu mali uspokojiť s jediným priamym spojom s Bratislavou denne, aj to iba v noci. Prečo? Lebo to tak niekomu vychádza na papieri?

 

Za prvé, nie je to tak dávno, keď cesta medzi Bratislavou a Košicami trvala rýchliku viac ako osem hodín. Asi 15 až 20 minút sa stálo v Púchove. Pre neskôr narodených, úsek medzi Bratislavou a Púchovom bol plne elektrifikovaný až 2.2.1988. Dovtedy sa v Púchove menila lokomotíva a nikdy som nevedel pochopiť, prečo to Štátne dráhy vtedy dízlom nepotiahli až do neďalekej Žiliny, kde sa opäť stálo viac ako 10 minút, kvôli striedaniu sprievodcov.

Za druhé, modernizácia koľajovej trate, so všetkými zdôvodniteľnými zdržaniami (jednokoľajová výluka) začala v roku 2001 a ak je teraz niekde v polovici plánovanej realizácie, ešte dobrých desať rokov môžeme rátať s tým, že jednoducho v niektorom úseku vlak postojí a bude čakať. Desať minút ešte nikoho nezabilo.

Za tretie, je pre mňa dosť ťažko pochopiteľné už len rušenie lokálnych tratí, ale odstaviť tretie najväčšie mesto od priameho spojenia s hlavným mestom mi príde neobhájiteľné. Nemôže všetko stáť iba na ekonomických zdôvodneniach, železničná doprava vykonáva službu všetkým občanom. Ak je každý občan povinný platiť koncesné poplatky len preto, že je odberateľom elektrického prúdu, má snáď nárok aj na aspoň adekvátnu časť služieb, ktoré tak či tak sú dotované štátnym rozpočtom. Alebo ľuďom, čo bývajú na odľahlých miestach odmontujeme čísla popisné, lebo tam sa už poštovej doručovateľke neoplatí chodiť?

Za štvrté, ešte minulý rok som chodieval zrýchleným vlakom na trase Bratislava Rišňovce. Akurát, že v Leopoldove sa mení lokomotíva a trvalo to zúfalých, asi 24 minút. Predsa len, bol to priamy spoj. Možno to preženiem, ale čo by sa stalo, ak by z Prešova trikrát denne (napríklad) odišiel rýchlik do Kysaku s povedzme štyrmi vagónmi II. triedy a počkal by si dve tri minútky na rýchlik z Košíc, ku ktorému by bol pripojený. Verím, že chlapci vo vestách by si vedeli švihnúť. Prešovčania by si tak cestu predĺžili asi o 10- 12 minút, ostatní o nejaké 2- 3 minúty menej. Samozrejme, obidva rýchliky by museli mať po jednom vagóne prispôsobenom na prepravu imobilných cestujúcich, sme predsa v Európe. Netvrdím, že šesť takýchto prepriahaní vlakových súprav denne, by nejako rapídne zvýšilo zamestnanosť v Kysaku, ale aj to je práca, či nie? Už len to pomyslenie, že možno stovky Prešovčanov denne by malo trošku lepší pocit zo života, by za to podľa mňa stálo. Nehovoriac o tom, že stovky Košičanov a Bratislavčanov by ten pocit asi mali trošku zachmúrenejší.

Poznáte to, každý je nahnevaný, keď mu pred nosom vodič v MHD zavrie dvere, keď na nás spoj nepočká, hoci utekáme. Keď sme už ale dnu, nervozita nás chytá z toho, prečo ešte nejde, na čo čaká. Ono to bude asi tým, že každý sa chce odviesť čo najpohodlnejšie a najrýchlejšie. Cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Košicami je za posledných dvadsať rokov neporovnateľne pohodlnejšie a samozrejme, rýchlosť prepravy zohráva rozhodujúcu časť v spokojnosti. Z ôsmich hodín nedávnej minulosti je to teraz nejakých šesť (ICEčka asi päť) a bude sa to ešte znižovať. Ak je naša ekonomika taká nanič, že si nemôžeme dovoliť tri alebo aspoň dva rýchliky denne z Prešova do Bratislavy a naopak, nemáme žiaden dôvod sa vytešovať, ako krásne nám tá krajina za oknami vlaku ubúda, ako šetríme čas, keď niekto iný náš ušetrený čas prestojí na opustenom peróne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?