Širokorozchodná v nedohľadne, 106 ročná dáma si veselo píska

Autor: Dušan Koniar | 16.11.2012 o 8:25 | (upravené 16.11.2012 o 8:36) Karma článku: 10,98 | Prečítané:  511x

Projekt potiahnutia širokorozchodnej železnice cez naše územie až do Viedne, jednými preferovaný, inými spochybňovaný, je stále iba na papieri. Sú naň potrebné milióny, z nadšenia, dobrovoľníctva a zo vzťahu k minulosti na tomto projekte nepribudne ani pražec. K záchrane staručkej parnej lokomotívy, by naopak nepomohli len samotné peniaze. Bez nadšenia sa to jednoducho nedá.

 

 

Včera predpoludním sa na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave predstavila nádherne zreštaurovaná najstaršia zachovaná úzkokoľajná parná lokomotíva na Slovensku, U 34 „Joy“. O 15.00 mala okoloidúcim zapískať a oznámiť tak, že po vyše päťdesiatich rokoch sa vracia do svojho ufučaného života. Z informačného panela sa dalo dozvedieť toto:

Lokomotíva bola vyrobená v roku 1906 v Budapešti pod výrobným číslom 1879. Objednal si ju majiteľ pomerne krátkej, iba 7,5 kilometrovej lesnej železnice Filip Glesinger. Tá viedla z Henclovej do vtedajšieho Vondrišla (Nálepkovo) a z východnej časti Slovenského Rudohoria zvážala drevo až do roku 1960. Jej prvé označenie bolo JÓSZEF FULOP, zrejme po synovi majiteľa, po znárodnení bolo zmenené na ŠLD 1. 25 rokov stála zabudnutá, čiastočne zasypaná pilinami na píle v Nálepkove, čo ju zrejme zachránilo. V roku 1984 ju pri skúmaní zvyškov lesnej železnice takto objavil jeden z nadšencov a záchrancov Čiernohronskej lesnej železnice v Čiernom Balogu pán Štefan Muka. Po požiadaní lokomotívu jej vtedajší majiteľ, lesný závod Margecany, daroval nadšencom, ktorí ju chceli zachrániť. Bola prevezená do Podbrezovej a v r. 1987 bola vykonaná základná konzervácia. Niekoľko krát sa sťahovala, zháňali sa peniaze na opravu. Fond Pro Slovakia v r. 2010 poskytol 18.000.- euro, Ministerstvo kultúry nasledujúci rok až 29.000.- euro. Lokomotíva bola prevezená do Borinky a dôkladne zrekonštruovaná. S dôrazom na unikátne rozvody parného stroja Joy, podľa ktorého je lokomotíva pomenovaná. Označenie Č.H.L.D. 2 pochádza zo schémy prvorepublikového značenia na Čiernohronskej lesnej železnici.

Takže, podarila sa ďalšia užitočná a pekná vec. Tým nadšencom na lesných železniciach, ruinách hradov, či na náučných chodníkoch patrí naša vďaka za tú pridanú hodnotu, ktorú pridávajú nie ku svojej práci, ale často hlavne ku svojmu voľnému času.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?