Zase tá istá diagnóza- cargovina!

Autor: Dušan Koniar | 31.8.2013 o 1:23 | (upravené 31.8.2013 o 1:36) Karma článku: 14,41 | Prečítané:  406x

Vieme, že napriek perspektíve zužujúcej koľajnice do jednej  miznúcej linky, za obzorom pražce stále držia koľaje v rovnakej vzdialenosti od seba. Tak isto vieme, že ak sa nejakej spoločnosti zužujú príjmy, ak sa prepadá do záporných čísel, môže to byť iba dočasné a môže dôjsť k náprave. Ak má spoločnosť perspektívu, ak nehrozí, že sa kdesi za prvou zákrutou svojho kľučkovania vykoľají.

 

 

Štátna akciovka Cargo začína nápadne pripomínať VSŽ z obdobia, keď na kozlíku sedelo malé veľké decko Rezeš. Síce súkromná, sprivatizovaná spoločnosť, ale sprivatizovaná za podmienok, ktoré jasne načrtli perspektívu nie len železiarní, ale celého Slovenska. Nikto nemá istotu, či tie pražce za obzorom sú ešte na svojom mieste.

Prúdové lietadlo za jedenásť a pol milióna dolárov, nie je výdavok, ktorý by mal spoločnosť s dvoma desiatkami tisícok zamestnancov položiť na kolená. Ani vlastníctvo futbalového klubu, najme nie lídra v národnej lige. Ak lietadlo lieta zmysluplne, ak náklady na jeho prevádzku sú tou pridanou hodnotou, ktorá z veľkej spoločnosti robí úspešnú spoločnosť. Ale, dajte do rúk decku drahú hračku. Železiarne išli včerty, Sparta Praha na čas spolu s nimi, o košickom futbale následných rokov hádam ani hovoriť netreba.

Neviem koľko zamestnancov ešte ZSSK Cargo a.s. má a akú vyťaženosť pre nich dokáže zabezpečiť. V apríli ich malo byť ešte šesťtisícpäťsto, takmer desatinu čakalo prepúšťanie. Šesťtisíc zamestnancov, spokojných vo svojej práci, sa nebude vzrušovať nad tým, že si vedenie doprialo päť luxusných limuzín. Najme ak sú podmienky, ako ich hovorca Carga uviedol, naozaj výhodné a povedú k ušetreniu a ak sú tí zamestnanci naozaj spokojní. Ale nájsť dnes spokojného radového zamestnanca je to isté, ako neúnavne šliapať po koľajniciach až k miestu, kde sa tie šíne zlejú v jednu.

A keďže zamestnanosť a s ňou spojená nezamestnanosť, je hádam najpálčivejšia téma súčasnosti, venujú jej politici obzvlášť veľa pozornosti. Ale tak divne. Domáhajú sa toho, aby zamestnaný človek naprával to, čo sami spackali a packajú stále. Domnievajú sa, že zamestnaný človek má v sebe toľko morálnych a občianskych rezerv, že okamžite bude upozorňovať na korupciu, bezbrehé a sprosté míňanie, na plytvanie verejných zdrojov svojim nadriadeným. A k tomu mu jedni núkajú ochranu a odmenu, druhí sa domnievajú, že ochranu im predsa zaručuje náš právny systém a občianska povinnosť nemá byť odmeňovaná. Klamú jedni aj druhí.

Tí prví preto, lebo stáli dostatočne dlho v čele rezortov na to, aby nastavili pravidlá tak, že zodpovedný (zodpovednosťou poverený) štátny či obecný úradník, bude mať svoje rozhodovacie právomoci vyvážené práve tou zodpovednosťou. Že za svoje chybné, alebo úmyselne zištné a netransparentné rozhodovanie ponesie osobnú zodpovednosť. Ak by sa toto stalo štandardom, nikto by neváhal korupciu nazvať korupciou, rodinkárstvo rodinkárstvom a podvod podvodom. Štandardná situácia by mu zabezpečila, že sa nemá čo obávať neoprávneného prepustenia a už vôbec nie sa domáhať nejakej odmeny. Nezabúdajme, že aj štátny či obecný úradník je len zamestnaný človek a že môže rovnako vyletieť z práce za veľmi nejasných okolností. Štandardnosť v rozdelení právomoci a zodpovednosti dá v prvom rade istotu jemu. A úradník istý si svojou právomocou, toho ťažšie navediete k pokútnemu konaniu ako toho, ktorý vidí samé diery a kľučky práve v pridelených kompetenciách a možnostiach vlastného postihnutia. Ak by to bolo tak, naozaj by sa nikto o svoje zamestnanie báť nemusel, ak upozorní na prechmat. Nikomu by takáto ochrana nemusela byť ponúknutá, naozaj by ju zabezpečoval právny systém.

Ale, nie je to tak a preto nehovoria pravdu ani tí druhí. Pretože tiež sú alebo boli dostatočne dlho v čelách rezortov a ak by nevedeli vôbec nič, jedno vedieť musia. Že dôvera v náš právny systém je taká nízka, aká je nízka odhodlanosť zamestnaného človeka močiť proti vetru. Súčasná opozícia klame v tom, že nejakým zákonom dokáže kohosi ochrániť, hoci právny systém by mal stačiť na to, aby žiadnu takúto ochranu nepotreboval. Súčasná vláda klame v tom, že terajší právny systém je dostatočne silný na to, aby chránil, ale vie, že to pravda nie je. Keby to pravda bola, nikto by takýto návrh zákona nikdy nepredložil.

Súčasná vláda naznačuje, že opoziční poslanci predložili v rozličnom štádiu pripomienkovania ich návrh zákona a práve pre nekompletnosť tieto návrhy zmietla. Jedni aj druhí sa k myšlienke takéhoto zákona teda hlásia. Jedni aj druhí majú alebo mali pritom plné šuplíky kdejakých štátnych organizácií, akcioviek, inštitúcií, ktoré si zatiaľ, pod dozorom politických nominantov, veselo bačujú akoby na svojom a za svoje. Pretože takto to u nás chodí, nikto to nevidí a nechce vidieť. Vrcholový manažment síce vykazuje stratu a zvyšuje zadlženie štátnej akciovky, robí tak ale hlavne na zahraničných služobných cestách a tak ich vozidlá musia spĺňať primerané požiadavky na bezpečnosť.

Keď je ale výbava vozidiel pre Cargo a.s. na tej istej úrovni ako predošlé vozidlá používané tri roky, znamená to, že aj tie spĺňali také isté primerané požiadavky na bezpečnosť. Ak auto po troch rokoch používania je zrelé na výmenu, niekto nevie so zvereným majetkom hospodáriť a mal by ísť kopať hnoj. Ak sa autá menia preto, lebo sa tým ušetrí, musela byť predchádzajúca lízingová zmluva uzavretá tak, že jedna zo zmluvných strán požívala oproti tej druhej neporovnateľnú výhodu. V každom prípade, výhoda sa meria ziskovosťou na obchode. Čo môže ukázať Cargo a.s.?

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?