Keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté

Autor: Dušan Koniar | 8.9.2013 o 21:04 | (upravené 8.9.2013 o 21:26) Karma článku: 5,44 | Prečítané:  449x

A čo už povedať, ak to isté vidí každý inak? Napríklad pätnásť autorov vracajúcich sa k tej istej téme v rozhraní storočí. K téme, ktorá sa napriek svojmu náboženskému obsahu nikdy nezbavila svojho civilného, osobitého vnímania. Madona s dieťaťom môže byť tou tróniacou Madonou gotického zobrazovania, ako ju preberala rodiaca sa renesancia. Môže byť prostou matkou s dieťaťom z tej najjenoduchšej kompozície 16.storočia a môže byť predstavená aj v teatrálnej výprave šerosvitu nasledujúcich storočí. Práve teraz je v SNG v Bratislave z čoho vyberať.

 

 

Motív Madony s dieťaťom je na výstave Talianska maľba, ktorú v SNG môžete vidieť až do 17.11.,zastúpený pätnásť krát. Zrejme je len vecou náhody, že motív Zvestovania, ktorý tomuto materstvu predchádzal, je tu zastúpený jeden krát a rovnako aj motív Oplakávania Krista, ktorým sa to zdanlivo ukončilo.

Práve preto, že sa neukončilo nič, preto, že materstvo v nás vyvoláva inštinkt poskytnúť mu všemožnú ochranu, bolo, je a zrejme aj bude zobrazenie matky s dieťaťom jednou z najobľúbenejších tém. Je už len otázkou vkusu, či na nás pôsobí ohromujúco a vznešene v zámockej kaplnke na oltári, či nám vyráža dych skôr tušená cena diela známeho umelca v galérii, alebo len okrajovo vnímame, že k útulnosti chalúpky v skanzene, okrem vysoko ustlaných prúžkovaných duchien na posteli, prispieva aj nenápadná maľba na skle, práve nad tou posteľou.

Z viacerých fotografií, ktoré som s dovolením SNG urobil ešte v polovici júla, prinášam len niektoré. Aby som vás tam vylákal a aby ste si sami vybrali, čo sa vám z výstavy bude napokon páčiť najviac. Okrem náboženských výjavov uvidíte aj tie mytologické, dobové portréty a veľmi zaujímavé ukážky majoliky.

Zvestovanie

01.JPG

Známy bojnický oltár Narda di Cione a ústredný obraz, na ktorom je Madona ešte v strnulosti 14.storočia, z nehy jej to však nič neuberá.

12.JPG

13.JPG

Jediná Madona v kameni a zároveň jediná plastika na výstave je približne z toho istého obdobia.

14.JPG

Expozícia začína práve touto Madonou v krásnom ráme. Krásne rámy prezrádzajú, že obrazy mohli byť súčasťou domácich kaplniek šľachty či bohatých mešťanov.

02.JPG

Má to ten Ježiško ale kopec problémov. Neopustiť bezpečie náručia, dosiahnuť z neho na všetko, čo by ho mohlo zaujať, možno sa aj pohrať so starším Jánom. Poláskať sa s mamou a dokŕmiť sa, aj keď hlad pominul. A jedným očkom ešte sledovať, ktože sa to na neho pozerá.

03.JPG

Aj na tomto obraze, tak ako na predošlom, je Madona zobrazená v dobovom odeve bohatších vrstiev 16.storočia. Ježiško si poväčšinou vystačil s nadčasovým oblečením dieťaťa- nahotou.

04.JPG

Môj favorit výstavy. Obrázok prostý a mäkký ako chlieb.

06.JPG

Naopak, toto už nie je materstvo ani jeho velebenie. Pôsobí to ako diapozitív z dovolenky, kedy je dôležitejšie ukázať ako povedať.

15.JPG

Precízna, ale predsa len divadelná scéna s postavami rozostavenými podľa scenára.

16.JPG

A znovu návrat k prostote, tento krát na majolike z Urbina.

17.JPG

Oplakávanie

18.JPG

Ešte dve ukážky z urbínskej majoliky s grotesknými putti.

19.JPG

20.JPG

A nakoniec majolika s vojenskou tematikou z Montelupa. Akoby to maľoval Henri Matisse.

22.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?