reklama

Človek človeku opäť raz vlkom

A ako to už býva, zavýjať začne človek, ktorý bol tomu druhému istý čas blízkym či najbližším. Hospodárske noviny zverejnili príbeh podnikateľa, ktorý prevádzkuje gastronomické zariadenia a jeho manželka, s ktorou je v rozvodovom konaní, posiela naňho spolu s priateľom bezdôvodné udania, sťažnosti, podnety a kontroly na rôzne úrady.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Článok je krátky a neuvádza doslovne, či to robí naozaj manželka s priateľom, alebo ide o anonymné podnety a manžel sa domnieva, že vie odkiaľ vietor fúka. Preto je ťažké sa k tomu vyjadrovať, najme ak nevieme nič o pozadí priebehu manželstva a podnikania. Nie je to však jediný podobný prípad s akým som mal možnosť sa zoznámiť. V tom s ktorým som oboznámený sa jedná o anonymné udania a podnety, napriek tomu je nad slnko jasné, kto ich posiela. Dotyčný to ani veľmi nezastiera, viac krát sa preriekol, konkrétna brandža je malá, zainteresovaní sa poznajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priateľ má prevádzku, v ktorej pôvodne pracovali štyria, v súčasnosti to zvládajú vo dvojici a počas exponovaných období, špecifických pre toto odvetvie, najímajú externistov. Na začiatkoch tohto podnikania zohral dôležitú úlohu kolega z branže, ktorý im zabezpečoval asi tretinu až polovicu obratu. Po rokoch však došlo vytriezvenie a po zvážení všetkých za a proti, po uvedomení si, že je to ledva na prežitie a zákonite to povedie ku krachu, spoluprácu ukončili a stali sa konkurentmi. Odozva na seba nenechala dlho čakať. Prvé bolo anonymné udanie na odbor životného prostredia, nakoľko prevádzka má čo do činenia s chemickými látkami a ich legálnou likvidáciou. Človek odoberajúci vzorky sa priateľovi ospravedlnil, uviedol, že s týmto sa stretávajú často a všetky podobné anonymné udania vykazujú ten istý rys. Nevraživosť a žiarlivosť medzi bývalými partnermi. Na anonym však reagovať musia a dosť ich to zdržuje, pretože radšej sa zameriavajú na veľké prevádzky, nie na takéto prkotiny. Kontrola prebehla bez závad. Nasledovalo niekoľko udaní na daňový úrad na priateľa aj jeho kolegu, opakovalo sa to tuším dva roky. Tak isto bez zistených pochybení. V tomto prípade už neviem či sa dá prijať anonymný podnet, či naňho daňový úrad má reagovať. V každom prípade, na mieste daňového kontrolóra by som sa zaujímal čo je príčinou takéhoto konania a ak podávateľ podnetu nevystupuje anonymne a má živnosť v tom istom predmete podnikania, určite by som sa zaujímal aj o jeho prevádzku a účtovníctvo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme že aj v tomto prípade ide o poškodzovanie dobrého mena, o vedomé škodenie a podobne. Priateľ to zatiaľ necháva tak. Jednak sa mu dosť darí a preberá niektoré z aktivít terajšieho konkurenta, jednak to s tým udavačom ide v posledných rokoch dosť dolu vodou. Internetove stránky sú plné ponôs a reklamácií na jeho služby, nezvláda to a kope okolo seba. Dosť zaváži aj skutočnosť, že koncový zákazník nie je objednávateľ služby, ten iba preberá produkt s ktorým je, až na zanedbateľné percento, spokojný a tak priateľovi stačí, že zadávateľ objednávky je s touto situáciou oboznámený a pozná pozadie konkurenčného ostreľovania. Kvituje v tomto prípade, že je to ostreľovanie jednosmerné. Niečo podobné by som chcel poradiť aj onomu prevádzkovateľovi gastronomického zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V článku je spomenuté, aké právne opatrenia by mohol podniknúť na obranu svojho dobrého mena a asi by sa, ak útoky neustanú, mal týmito pokynmi riadiť. Je tu však ešte jedna vec ktorá ma napadá a ak by to typ jeho prevádzky a jej priestorové riešenie dovoľovalo, možno by som to na jeho mieste skúsil.

Gastronomické zariadenie môže byť hocičo. Výrobňa, bufet, jedáleň zameraná na obedové menu, kde sa zákazníci buď neobjavia alebo sa zdržia iba veľmi krátko počas konzumácie obeda a frčia nazad do práce. Ak by to ale bola prevádzka, napríklad kaviareň či cukráreň, kde sa zákazníci zdržiavajú dlhšie, alebo tam chodia opakovane a s prevádzkovateľom majú vybudovaný nejaký vzťah na základe doterajšej spokojnosti s prevádzkou, obsluhou, sortimentom a podobne, možno by stál za hriech jeden pokus. Obetoval by som otravnú vianočnú výzdobu a na veľkej nástenke, dostatočne zvýraznenej aby sa pri nej každý zastavil, vyvesil by som každý jeden dokument, ktorý ho v poslednom období z tohto prameňa ohovárania otravuje a strpčuje mu život. Čím viac by ich bolo, tým lepšie. Mohlo by to mať niekoľko efektov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za prvé, zákazník by si možno až pri takejto konfrontácii uvedomil, čo to v skutočnosti znamená podnikať na Slovensku, čo všetko to obnáša vlastniť či prevádzkovať gastronomické zariadenie. Komu každému, ktorému úradu a ktorému predpisu musí takáto prevádzka vyhovovať. Možno by sa dozvedel, aká je prirodzená frekvencia vykonávania takýchto kontrol, kedy sú ešte opodstatnené a kedy už vykazujú známky extrému. Dovolím si tvrdiť, že drvivá väčšina zákazníkov, mňa nevynímajúc, o tom nemá ani predstavu.

Za druhé, toto by vyvolalo otázky zákazníkov a som presvedčený, že množstvo vystavených dokumentov by im dostatočne jasne vysvetlilo, kde je pes zakopaný a kto to má na svedomí. Že s niečím takým sa nebude žiaden krivák, ktorému v sklade plesnivie syr a má špinavé poháre, chváliť a že čoho je moc, toho je veľa. V článku sa tak isto nepíše, kde sa oná prevádzka nachádza. Čím menšia obec by to bola, tým väčší efekt by toto opatrenie malo. Viac zákazníkov má možnosť poznať obidvoch aktérov a vytvoriť si tak svoj názor. Nezanedbateľná je aj skutočnosť, že aj napriek dobre mieneným nátlakom učiteľov a veliteľov na žiakov či vojakov, že je falošným kamarátstvom neudať spolužiaka, ktorý rozbil okno, či kámoša ktorý sa ulial zo služby, udavačstvo je na Slovensku stále vnímané veľmi negatívne a tak podnikateľ by si hravo mohol verejnosť získať na svoju stranu.

A za tretie, je tu možno ešte jeden efekt, ktorý by mohol priaznivo vplývať na podnikateľské prostredie. Ak bude zákazník v tomto gastronomickom zariadení oboznámený s tým, čo všetko musí spĺňať na to, aby mohlo fungovať, možno si začne všímať aj iné zariadenia a čudovať sa, že si doteraz niečo nevšimol. Pretože ani len netušil, že aj na toto zanedbateľné nič existuje nejaká norma a môže sa jej domáhať. A naopak, môže to mať aj taký efekt, že ak existujú povinnosti, ktorých plnenie je na hrane logickosti alebo hraničia so šikanou, nikdy nebude na škodu, ak s takouto skutočnosťou bude oboznámený aj laik a nie iba odborná verejnosť.

Toľko teda k neznámemu podnikateľovi a jeho problémom a k priateľovi, ktorý má problémy obdobné. Vykazujú rovnaký rys. Závisť, žiarlivosť, nevraživosť a snaha škodiť aj za cenu možného postihu. Aj keď sa v tom prvom prípade jedná o manželstvo, nazdávam sa, že hybnou silou všetkých takýchto a podobných nechutností sú peniaze, ktorých niekto nebude mať nikdy dosť, aby nimi mohol škodiť a škodiť a škodiť. Keby sa nikto nepozeral, pouvažoval by som aj o osvedčenejšom spôsobe nápravy. Zľava aj sprava.

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  668
  •  | 
  • Páči sa:  3 514x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu