reklama

Čo ešte bude "zadarmo" okrem cestovania vlakom?

Podľa ministra Richtera, od budúceho roka by nám mohlo pribudnúť až desaťtisíc nových žiakov, ktorým by sme mali prispieť nielen na cestovanie za vzdelaním, ale aj to vzdelanie samotné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Študovanie „zadarmo“ pre niekoho

Plán je jednoduchý. Rezort práce vyčlení 25 miliónov eur a budúci rok podporí okolo desaťtisíc dlhodobo nezamestnaných spoluobčanov do 40 rokov. Tých ktorí majú ukončené iba základné vzdelanie, respektíve nedokázali ukončiť ani len to. Spolu s ministrom Pellegrinim ich chcú poslať späť do školských lavíc, aby za desať mesiacov (možno že iba za šesť) dohnali to, na čom z rôznych príčin buď záujem nemali, alebo im to, tak isto z rôznych príčin, nebolo umožnené.

Do projektu by sa mali zapojiť štátne stredné odborné školy, ak budú ochotné a schopné preškoliť záujemcov o takúto pomoc štátu, ktorí by sa celej akcie mali zúčastniť na báze dobrovoľnosti. Minister Pellegrini verí, že takýto projekt prospeje aj samotným školám, dopomôže im k dovybaveniu stredísk praktického vyučovania a prípravy novou technikou. Tak isto im to umožní naplniť voľné kapacity a pedagógom a pracovníkom získať dodatočné mzdové prostriedky, ak by sa teda do tohto projektu zapojili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hore uvedené je voľne spracované zo správy TASR, uverejnenej vo včerajších Hospodárskych novinách. Buď je správa neúplná v prostriedkoch obidvoch rezortov vyčlenených na tento projekt, alebo sa nám tu črtá obdoba sociálnych podnikov súdružky Tomanovej z predchádzajúcej Ficovej vlády. Pretože z ďalej uvedených cifier nie je vôbec jasné, odkiaľ tie školy dostanú podporu na dovybavenie stredísk praktického vyučovania, o navýšení mzdových prostriedkov ani nehovoriac. Zrejme to ostane psou povinnosťou zriaďovateľov škôl, teda Vyšších územných celkov, tak isto ako ostalo ich psou povinnosťou zabezpečovať stratovú autobusová dopravu tam, kde štát prezieravo zlikvidoval stratové vlakové spojenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Správa TASR pokračuje neuveriteľným výcucom z prsta ministra Richtera. On už teraz vie, že budúcich učňov (ktorí získajú za rýchlokurz certifikát priemyselných a výrobných zväzov a teda, zamestnávatelia sa o nich pobijú) bude motivovať aj finančne a to konkrétnou sumou. Bez toho aby mu bolo jasné, ktoré stredné školy sa do projektu zapoja, koľko takýchto žiakov budú schopné „vyučiť“ (nie preškoliť, lebo preškoliť možno hodinára na mäsiara, nie niekoho, kto žiadne odborné vzdelanie a prax nemá), vie už akou sumou týchto remesla chtivých ľudí chce motivovať. Dospel k hodnote 198,09 eur, čo by mala byť výška mesačných paušálnych náhrad za vzdelávanie. A k tomu úhrada na cestovné náklady, tento krát do 50 eur mesačne. Zrátané spolu, vynásobené počtom predpokladaných žiakov (desaťtisíc) a vynásobené desiatimi mesiacmi „štúdia“, sme na tej sume dvadsiatich piatich miliónov eur, ktoré už ministerstvo práce na budúci rok uvoľnilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpokladám, že motiváciou pre dlhodobo nezamestnaných ostane aj záruka, že im nebude nijako siahnuté na tie dávky, ktoré doteraz od štátu poberajú. To by sa im na takéto doučovanie zrejme vykašlali. Otáznym však ostáva, ak by sa aj doučovanie v takomto rozsahu rozbehlo, čo donúti zamestnávateľov siahnuť po takejto pracovnej sile a hlavne, aká časť z nich bude mať skutočný záujem sa zamestnať. Zamestnávateľ by mohol zaváhať a dať prednosť takémuto zamestnancovi, ak jeho prijatím získa nejaké daňové a odvodové zvýhodnenie. To však bude na úkor toho, kto sa riadne vyučil a hľadá si aktívne prácu. A to už je len krôčik od spomínaných sociálnych fantasmagórií súdružky Tomanovej, ktorá likvidovala životaschopné firmy v regiónoch, kde prácu je získať obtiažne. Podliezaním cien, dohadzovaním objednávok takýmto firmám, z ktorých, pokiaľ viem, neexistuje už žiadna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozumný zamestnávateľ bude váhať s prijatím takto „preškoleného“ budúceho zamestnanca. Pretože bez urážky a bez toho, aby som chcel všetkých hádzať do jedného vreca, toto doučovanie by sa v krajnom prípade týkalo aj ročníkov, ktoré ukončili (neukončili) základné vzdelanie počnúc rokom 1990 a neskôr a odvtedy sa prebíjajú ako vedia. Či ako je im umožnené. Že to majú títo ľudia ťažké verím. Kto však nemá ťažkosť s tým, udržať si svoje zamestnanie, či nájsť si vôbec nejaké?

Cestovanie „zadarmo“ pre mnohých

Najviac ma ale zaráža tá suma 198,09 eur, ktorú si Richter vycucal bohvie odkiaľ. Najskôr to vyzerá na niektorú končatinu ministra Kažimíra, pretože on vie svojimi prepočtami naozaj ohúriť. Najnovšie sa mu darí ohurovať číslami o ktorých tvrdí (on alebo Počiatek, v zásade je to však jedno), že budú stačiť na vykrytie cestovania „zadarmo“ istej časti populácie vlakmi krížom krážom po Slovensku. Tá istá časť populácie tvorí takmer polovicu populácie celej a suma je pomerne skromná- iba 13 miliónov eur ročne. Je mi známe, že žiaci, študenti a dôchodcovia netvorili doteraz polovicu cestujúcich. A aj to, že zvýhodnení v cene za lístok sú už teraz. Bezplatne deti do šesť rokov a symbolicky dôchodcovia nad 70 rokov. Ostatní za polovičné cestovné. Táto časť populácie ale bude od 17. novembra zrejme využívať cestu vlakom častejšie. Dám ruku do ohňa že vždy vtedy, ak to len bude trochu možné. Aj za cenu časovej straty či menšieho pohodlia. Ušetrené peniaze sa každému, kto to naozaj výrazne na peňaženke pocíti zídu. Vo vlakoch minimálne pribudnú tí, ktorí tak či tak nemali dôvod cestovať, alebo tí, ktorí cestujú naozaj zriedkavo a dajú prednosť pohodliu auta či IC spoju.

Hrozí však, že osobná železničná doprava, vďaka obludne egoistickému postoju vládneho Smeru, skolabuje úplne. Za prvé, dlhodobo stratové a doteraz nekontrolovateľne plytvajúce štátne železnice, plánujú ďalšiu okatú stratu a to zriadením viac ako stovky nových vlakových spojov. Osobných aj rýchlikov. Znamená to, že nárast prepravovaných osôb očakávajú a budú teda nútení prijať (po nedávnom prepúšťaní a vyplatení odchodného) nových zamestnancov. Ak len tých 103 nových spojov nebudú fantómové vlaky jazdiace bez posádky.

Za druhé, z hore uvedeného vyplynie, že kvalita cestovania pôjde do kolien, pretože hlavne tie nové spoje budú poskladané z vozňov zachránených zo šrotoviska. Čo si budeme nahovárať, je to tak. A opäť, ak to bude len trochu možné, budú sa cestujúci, a to všetci, platiaci aj neplatiaci, vyhýbať spojom zbúchaným na šrotovisku. Pravidelne cestujúci rýchlo prekukne, ktorý spoj je ako vybavený.

Následne, čiže za tretie, zvýši sa nápor na tie spoje, ktoré budú vykazovať akú takú úroveň cestovania. Odhliadnuc od osobných vlakov, kde sa tá cesta hádam dá prestáť aj na jednej nohe, pri rýchlikoch bude hroziť niečo iné. Nepočul som, že by niekto plánoval zrušiť ten idiotský systém nepovinne miestenkových vlakov. Kto občas cestuje vie, že miestenku síce nepotrebuje a môže si sadnúť kde sa mu uráči, musí však to miesto uvoľniť, ak sa niekto v nasledujúcich staniciach preukáže miestenkou na vaše konkrétne miesto. Ľahko sa tak môže stať, že nepovinné miestenky budú vykúpené skôr ako si vy vôbec zmyslíte, že budete niekam cestovať. Pretože študenti predsa len cestujú pravidelnejšie a ak už budú môcť cestovať úplne zadarmo, to jedno euro na miestenku vďačne oferujú, hlavne ak im to zabezpečí cestovanie v partii a v pohodlí. Oplatí sa im dokonca to jedno euro risknúť a vlak zmeškať. Teraz už hej.

Rozum „nadarmo“ u niektorých

Inak mi to nevychádza, ale takéto opatrenia „zadarmo“ podľa mňa môže prijímať iba niekto, kto dlhodobo „zadarmo“ vegetuje na ním vytvorenom systéme a to čo doposiaľ dokázal napratať do svojej hlavy bolo úplne „nadarmo“. Nemá to žiaden efekt, je to kontraproduktívne, škodlivé, nesmierne drahé pre tú časť populácie, ktorá tvorí zisk a z ktorej práce sa všetko „zadarmo“ financuje. A to na úkor ich samotných, ale aj ich rodičov dôchodcov, či ich detí študentov. Pretože jedny si to odsierajú už teraz a druhí, no neviem, či vôbec budú mať na to materiál. Ak je tento štát tak bohatý, že môže uvoľniť 25 miliónov na veľmi riskantný plán preonačiť dlhodobo nezamestnaného na certifikovaného remeselníka bez toho, aby mal akúkoľvek záruku, že sa bude vôbec o nejakú prácu uchádzať, mohol tie peniaze rovno uvoľniť tým odborným stredným školám, ktoré by sa prípadného podniku mali zúčastniť. Tie školy by hádam len lepšie vedeli zatraktívniť štúdium pre budúcich uchádzačov o štúdium. A zrejme by im nič nebránilo ani v tom, aby ponúkli rekvalifikáciu tým záujemcom z radov dlhodobo nezamestnaných, ktorí vyvinú určitú aktivitu a budú sa o takúto možnosť zaujímať. Hoci aj s prispením potencionálneho zamestnávateľa, ktorý by takúto snahu a aktivitu mal vedieť zaregistrovať. Toto zvládnu odsledovať tak personálne agentúry ako aj jednotlivé úrady práce, na ktoré sa zamestnávatelia obracajú. Pre personálne agentúry je to priestor na širšiu ponuku, pre úrady práce zase odbremenenie od agendy.

Ak je tento štát tak bohatý, že môže uvoľniť 13 miliónov na bezplatné cestovanie polovičke populácie, hádam by našiel niekde aj dvoj či trojnásobnú sumu a cestovať bezplatne na vnútroštátnych tratiach by sme mohli všetci. Ak to teda stojí tak málo.

Lenže tento štát nie je bohatý, je veľmi chudobný, lebo všetko ho stojí omnoho viac ako nám tvrdí. Škudlí na školstve aj zdravotníctve, škudlí na vede a výskume. Škudlí na dôchodkoch a škudlí aj na sociálnych dávkach, pretože na ne jednoducho nemá. Nemôže mať, keď robí jednu hlúposť za druhou. Keď sa nádeja, že zaslúžené sústo zoberie od huby tým, ktorí si ho vydreli, sám ho ohlodá a ako ohlodanú kosť ho potom láskavo hodí tým, ktorí sú na to v rozličnej miere odkázaní, že práve to mu zabezpečí budúcich voličov. Nuž na to nemám iné pomenovanie, ako že hlupák a šarlatán potrebuje produkovať obrovskú masu naivných a nerozmýšľajúcich, aby ta jeho hlúposť, ten jeho rozum „zadarmo“, mal kde zažiariť. Zatiaľ sa mu to darí, pretože udržiavať národ v závislosti na ohlodaných kostiach, namiesto toho, aby mu uľahčil dostať sa k zaslúženému sústu, na to veľa rozumu netreba.

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  668
  •  | 
  • Páči sa:  3 514x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu