reklama

Kto má meniť vlastné pravidlá?

Dva týždne dozadu sa zdalo byť všetko jasné. RegioJet končí na trase Bratislava- Košice a nahradia ho štátne IC vlaky. Nebyť nenápadnej zmienky o penalizácii za vlak nevypravený a v grafikone stále uvádzaný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Rozhorčený a urazený postoj Ministerstva dopravy k vzniknutej situácii trochu pripomína bezobsažné a bezpredmetné habkanie ministra školstva Plavčana. Po hanebnom debakli jeho rezortu, kedy celý jeden rok nikto ani nepípol o tom, že bude treba zaplatiť za prístup do vedeckých databáz, lebo platenie z fondov EÚ sa stalo 1.1.2016 už minulosťou, minister Plavčan splieta čosi o urýchlenom dorovnaní poplatku a púšťa sa do jalovej úvahy o tom, ako je to napríklad v Čechách. Že tam sa na poplatku podieľajú napríklad aj vysoké školy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chybou však je, že o nastavenie týchto platieb, spolu asi tri milióny eur, sa mal starať Plavčanov predchodca už niekedy v roku 2015. Aby sa takýto nárok mohol s predstihom dostať, spolu s inými, do požiadaviek pri zostavovaní štátneho rozpočtu. Aby sa o tejto zmene vedelo dostatočne dlho a vopred, aby sa mohli navrhovať vhodné alternatívy.

Otázka teda znie, čo robilo zodpovedné oddelenie Ministerstva školstva v onen 2015 rok, kedy sa končil jeden spôsob hradenia prístupu na stránky tak dôležité pre vedu a výskum. Otázka pokračuje, už fakt trochu ostrejšie- čo robili tí istí úradníci počas celého roka 2016, kedy niekde niekto trpezlivo čakal na úhradu a úhrady nikde? Uvedomuje si taký štátny úradník, čo to znamená pre kohokoľvek zo súkromného sektora, omeškať sa s úhradou čo i len o deň? Evidentne nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz tie nešťastné železnice, ich oprášené IC vlaky a nimi preklínaný RegioJet. Ešte 3.1. Regiojet oznamuje, že posledného januára na trase Bratislava- Košice končí. Druhý deň, 4.1. generálny riaditeľ ZSSK Hlubocký uvádza, že štát je pripravený nahradiť zrušené vlaky vlastnými a ďalej, citujem: Intenzívne sa pripravujeme na potencionálnu zmenu grafikonu. V prípade, že vlaky RegioJet- u reálne vypadnú z grafikonu, nahradíme ich našimi vlakmi bez dodatočných nárokov na štátny rozpočet.“

Takže ešte raz- ak reálne vypadnú z grafikonu, povedal pán generálny. Pretože, ak nevypadnú, platí ďalšia z informácií zo začiatku januára ohľadne tohto „problému“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: zdroj: internet)

Grafikon, cestovný poriadok, má určené termíny na plánované aj prípadné neplánované zmeny. Najbližším takýmto termínom je 26. február. Ak ku zmene grafikonu nedôjde, trasa ostane vyhradená pre pôvodný spoj, jeho názov a čas vypravenia sa objaví v každej železničnej hale a na každom železničnom peróne, kde by bol býval spoj zastavil, keby nebol býval Fico tak prehnane štedrý. Akurát s uvedením, že spoj nebol vypravený. Mám dojem, že toto budú musieť na staniciach aj vyhlasovať. To by nám ešte tak chýbalo, aby sa do neexistujúceho vlaku nanominovala nejaká úderka či hliadka a potom sa stratila.

Keďže nejaká prítomnosť súkromného prepravcu v grafikone dopravcu štátneho nevzniká sama od seba, môže sa tak udiať iba po vzájomnej dohode. Rovnako štátny dopravca, ak by chcel aby ho bolo možné vidieť s jeho alternatívnymi spoji na tejto trase v ponuke či v grafikone RegioJet- u, muselo by dôjsť k dohode. Zatiaľ to hádam dáva rozum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozum dáva aj nemilá skutočnosť pre RegioJet. Ak ku zmene grafikonu nedôjde (a RegioJet tvrdí, že ZSSK k takejto zmene opakovane vyzýval), za každý nevypravený spoj zaplatí zmluvnú pokutu 9 eur. Do 26. februára teda, pri šiestich nevypravených spojoch denne, to bude 1404 eur.

Kde je teda problém? Vlak uvedený v grafikone, aj keď nevypravený, blokuje trať a nie je možné na trať vypraviť iný. Veď čo ak sa RegioJet rozhodne predsa len niektorý spoj vypraviť? Prakticky, nič mu v tom nebráni. Takže, pokiaľ nedôjde ku zmene grafikonu, čo je v réžii výhradne pracovníkov štátnej železnice, poťažmo, úradníkov Ministerstva dopravy, budú spoje na trase Bratislava- Košice a späť výrazne obmedzené.

Samozrejme, nebola by to Ficova vláda, aby si už vopred nenašla vinníka- najlepšie súkromnú spoločnosť, na ktorú by zhodila všetku svoju ťarbavú neschopnosť a ešte sa pri tom aj urazene vzdúvala. Stačí pri tom len zmeniť grafikon, nič viac. Aby cestujúci ktorí tak radi cestujú za štátne, rozumej zadarmo, neboli úplne ukrátení, mohol by počas februára Fico nasadiť svojich sympatizantov na tých pár staniciach, kde IC vlaky budú možno zastavovať a preberať od rozhorčených a oklamaných cestujúcich podnety na nápravu. Podnety by po 26. februári, kedy nám už bude všetkým dobre, štátna lotéria Tipos hodila do veľkého bubna a ten najnasratejší jedinec by vyhral oných 1404 eur!

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/416466-regiojet-definitivne-odchadza-z-trate-bratislava-kosice/

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  667
  •  | 
  • Páči sa:  3 502x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu