Ivan Gašparovič na mňa pôsobí ako lenivý človek. Lenivý vo svojich povinnostiach, popudlivý, ak sú mu pripomenuté. Lenivý človek si ešte nepýtal viac roboty a zodpovednosti a nepýta si ich ani súčasný prezident. Len tak zabreptá, čo by chcel urobiť, ale nie naozaj, len keď by si na to našiel čas. Možno, niekedy, ak by nebolo iné na práci. Ako ináč si vysvetliť jeho predstavu, že by sa prezident pri niektorých vnútroštátnych otázkach mohol zúčastniť na rokovaní vlády a zaujať oficiálne stanovisko, ktoré by pri tom nemuselo byť záväzné.
„Bolo by to také orientačné pre vládu,“ vysvetlil vraj.
Gašparovičovi by presne sedelo to, čo povedal- niekedy by sa mohol (čiže, nie vždy by sa musel) k niečomu aj vyjadriť, nikto by ho však nemusel brať vážne. Takúto kompetenciu neviem nazvať inakšie, ako alternatívu pre prípad, že by na vlastné aktivity bolo zlé počasie.
Keď už rozšírenú kompetenciu, prečo nie vážnejšie, že v konkrétnom prípade hlava štátu zvoláva rokovanie vlády a spoločne prijímajú záväzné stanovisko. Ináč je to iba rozšírenie diaľnice o tretí pruh na slovenský spôsob.
Závažnejšie a podľa mňa, nedopovedané, je iné „jeho“ vyhlásenie. Podľa neho, by prezident mal mať aj určitú legislatívnu iniciatívu, aby mohol predkladať aj návrhy zákonov. Dajme tomu, ale dopovie niekto z tvorcov tohto zvratu v doterajšom prerozdelení kompetencií, napríklad aj Pavol Paška, to, čo by sme logicky očakávali?
Ak sa nejedná o kompetencie nové, ale iba o prerozdelenie tých terajších, kde je informácia o tom, ako by takéto prerozdelenie zoštíhlilo vládu a hlavne parlament? Lebo o to snáď ide, začať naozaj šetriť tam, kde to bude na očiach. Hlavne ak prevláda dojem, že mandát priamo voleného prezidenta je silnejší ako ten, keď ho ešte volili poslanci, s čím sa nedá nesúhlasiť.
Keďže sme doteraz nemali šťastie na priamo volenú hlavu štátu, ktorej by som takéto kompetencie doprial, nikdy som sa ani nezaujímal, ako to vlastne je s prípadným odvolávaním prezidenta.
Ako protipól rozšírených právomocí a kompetencií tak silného mandátu, aký prezidentovi dáme, by som očakával, že tá sila ostane voličovi aj po voľbách. Napokon, právomoci a kompetencie mu dávame na dobu určitú, nie zanedbateľné zhodnotenie za výkon takej funkcie navždy.