reklama

Čo sa podpisuje pod smrť

Bude to už možno štyridsať rokov, čo som v časopise Život čítal článok o husliarstve a veľmi sa mi páčil sprievodný text. V latinčine a preložený do slovenčiny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Páčil sa mi tak veľmi, že som si ho vytrhol a opatroval s množstvom malých zbytočností, ktoré sa potom so mnou sťahovali kade tade. Založený niekde v knihe, v obale s podobnými dôležitosťami, ale ako to už chodí, stratil sa niekde už veľmi, veľmi dávno. Vlastnil som ho však dostatočne dlho. Natrafil som naň viac krát, keď som hľadal niečo iné a napokon, text bol kratučký a tak som sa ľúbezné štvorveršie slovenského prekladu naučil naspamäť. A napokon ktovie, možno je ešte stále založený niekde, kde som sa už dlho neprehraboval a možno ho ešte nájdem a osviežim si aj latinský originál. Z neho si pamätám iba prvý verš z nápisu v starých husliach:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viva fui in silvis...

Čo bolo preložené takto:

Kým som žil, bol som v lese,

zoťala ma ostrá sekera.

Kým som žil, mlčal som,

mŕtvy sladko spievam.

Obrazne povedané, lebo všetci vieme, že stromy spievajú počas celého svojho života, je to o užitočnosti po smrti. Pri hudobných nástrojoch s rezonačnou doskou o užitočnosti dreva aj v tomto smere.

Keď pred takmer piatimi rokmi tragicky zahynul jeden môj priateľ, písal som o jeho živote, lebo čo už o smrti. Keď ho o rok nasledoval druhý, kvôli ťažkému ochoreniu, nevládal som už ani len o živote. Bolo to príliš, dvojnásobná strata v tak krátkom slede. Už sa rúbalo aj v našom lese, ako povedal iný môj (náš) priateľ a aj vtedy, keď sme sa o tom rozprávali, spomenul som si na ten starý nápis v husliach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa ale rúbe les, lietajú triesky. A včera Róbert Fico zaťal poriadne. Toto sa mu bude dlho zberať, ešte dlho bude vo svojich záhyboch nachádzať zahnisané boľačky, z ktorých si bude musieť vytiahnúť nejaký íverčok poslednej nerozvážnosti. Predčasnú a náhlu smrť jedného zo svojich najbližších priateľov, okamžite pretavil na nechutné krepčenie. Nie na hrobe svojho priateľa. Ten ešte nie je ani vykopaný. Tancuje na hrobe všetkých, ktorých by najradšej videl pod čiernou zemou, lebo si vôbec dovolili zaoberať sa jeho egom. Lebo si dovolili klásť mu jednoduché a priame otázky a stále čakajú na priamu odpoveď. Na jednoduché a priame otázky vyslovené Ficom, odpoveď prichádza hneď po Ficovom novom nadýchnutí. On nečaká, on koná. Vie ako by mala odpoveď znieť, lebo vie, akú odpoveď potrebuje počuť, aby mohol pokračovať. Aby nemusel nosiť masku a mohol sa predvádzať so svojou prirodzenou grimasou. S úškrnom víťaza, ktorý chce brať za každých okolností všetko. S úškrnom idiota, ktorý nevie odolať svojmu nutkaniu a s tým všetkým preberá aj všetkú zodpovednosť za následné konania iných a vývoj všetkého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To on naložil do vienku nebohému pocit neohrozenosti, aby mohol vyšteknúť, vzďaľujúc sa od mikrofónu, svoj asi najznámejší a najpravdivejší výrok. Najpravdivejší v zmysle vlastného jestvovania v prázdnej bubline istoty, že uhrajú všetko, so všetkými vypečú, že nikto im nesiaha ani po členky.

Ak Róbert Fico vidí pod smrťou svojho priateľa podpisy bandy novinárov a idiotských politikov, mal by vidieť aj to, že ten bianko doklad k podpisu predložil on. Bol to jeho zámer a jeho ego rozhodovať o všetkom, každé vybočenie z pôvodného sľubu prekrútiť tvrdením, že v doklade to predsa je obsiahnuté. Na zákerné otázky neodpovedá, biele miesta v doklade nevysvetľuje. Ste idioti, ak to tam nevidíte napísané, odkazuje všetkým, hoci všetci sa ho pýtajú na niečo iné. Pýtajú sa ho, prečo jeho podpis bije do očí zo všetkého, čo túto krajinu ženie Cháronovi do člna. Ten sa už nepýta na nič, zaujíma ho iba minca pod jazykom. Tú Fico svojmu priateľovi určite do úst nevložil. Potrebuje ho ešte na tomto svete. Mŕtvy mu poslúži viac, ako mu dovolil poslúžiť za posledné dva tri roky jeho života.

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  668
  •  | 
  • Páči sa:  3 514x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu