reklama

Spasia ich tony uhlia alebo kilometre ciest?

Ani alobal nie je zadarmo a udržateľnosť dotovanej ťažby uhlia na hornej Nitre už fakt lezie do peňazí. Úplne ma dorazila informácia, že kvôli pokračujúcej ťažbe by sa musela prekladať železničná trať a tiež koryto rieky Nitra.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Akoby tá príroda nedostávala na frak už teraz dosť. To sa mi asi iba zdá. Argumentovať zamestnanosťou približne štyroch tisícok ľudí potrebných na ťažbu nepotrebného. Argumentovať generálnou opravou tepelnej elektrárne v Novákoch. Argumentovať tak necitlivo sociálnym cítením. A o ďalších jedenásť rokov (ak by sa ťažba udržala a otváral by sa 12. ťažobný úsek) bude argumentácia aká? O čom budú točiť tí, ktorí dnes točia o niečom, čo má ideologický základ niekde v šesťdesiatych rokoch minulého storočia?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ťažko nájsť prácu pre tých štyritisíc ľudí? Fakt? Ťažko im zabezpečiť neklesanie životnej úrovne bez toho humusu, čo ťažba produkuje? To naozaj? Tak na to mohli hádam súdruhovia myslieť skôr. A ak nemysleli, ešte stále je relatívne dosť času na to, aby myslieť začali teraz. Do roku 2023, kedy by sa mala ťažba ukončiť postupným utlmovaním to síce nestihnú, nestihli iné veci. Ale ak majú o ľudí obavy, pomôcť im môžu veľmi kvalitne. Môžu im pomôcť skvalitnením ich regiónu voči iným, zrovnocenniť ich. Môžu im dať prácu v ich regióne, respektíve v prijateľnom rádiuse od centra ich regiónu. To všetko sa dá a raz sa to jednoducho aj tak bude musieť urobiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázne ale je, či to budú robiť miestny za slušný peniaz, alebo sa tá práca ujde gastarbeiterom z Balkánu, ktorí sa už tuším začínajú k nám hrnúť a systém balenia výslužky do alobalu bude pokračovať.

Ten región potrebuje nové impulzy ako soľ a prvým impulzom musí byť doprava. Momentálne je to z Prievidze po cestách otáznej kvality do Žiaru nad Hronom 38 km, do Martina 50 km a do Trenčína asi 65 km. Všade tam sa je ako napojiť na diľnicu či rýchlostnú cestu. A niekam sa aj s problémami regiónu výrazne pohnúť. Že by to stálo veľa peňazí, skrátiť čas dopravy o desiatky minút? A koľko bude stáť nás všetkých zakopanie problémov regiónu ešte hlbšie pod zem? S dotovanou ťažbou, prekládkou železničnej trate a koryta rieky. S oživovaním obludnej elektrárne. S hľadaním novej generácie mužov ochotných ísť fárať. Lebo na to bude treba novú generáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Netvrdím, že z baníkov treba urobiť cestárov. Ale hádam sú to zruční chlapi navyknutí manuálnej práci. Hádam by obstáli lepšie ako iní. Hádam, že na ich rekvalifikáciu na práce so zemnými strojmi, prácu s horninami, trhavinami, alebo ak chcete, s krompáčom a s lopatou, sú priam ako predurčení.

Sme ale na Slovensku, ktoré má pod palcom sociálna demokracia. Tých 100- 120 kilometrov nových ciest, tak potrebných pre región, aj tak nepostavíme ani do roku 2034, kedy by sa už definitívne (koľký krát?) ťažba mala zastaviť. Tak aké obavy o ľudí a ich prácu, súdruhovia? 

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  668
  •  | 
  • Páči sa:  3 514x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu