reklama

Takmer zadarmo na vlaky "zadarmo"

Naozaj zanedbateľnou spoluúčasťou na cestovaní zadarmo vlakmi ZSSK sa dajú odhadované náklady na túto populistickú piruetu skresať alebo úplne vynulovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Tie ročné náklady sú oficiálne vraj nejakých 13 miliónov eur, neoficiálne odhady šplhajú k miliónom štyridsiatim. Najskôr ale trochu z iného súdka.

Bratislavskú mestskú kartu využívam asi tretí rok. Za dve eurá a sedemdesiat centov, čo je cena za aktiváciu karty na dva roky, využívam pravidelne desať percentnú zľavu na predplatenom cestovnom /električenka/ a veľmi nepravidelne dvadsať percentnú zľavu v mestských zariadeniach ako sú plaváreň na Pasienkoch či Mestské galéria. Možností je však viac, efektívna je už tá zľava na doprave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S cestovaním „zadarmo“ vlakmi ZSSK je to však postavené na hlavu. Od 4. januára 2018 som oprávnený cestovať vlakmi „zadarmo“ a dnes som si túto „výsadu“, na základe potvrdenia zo Sociálnej poisťovne, bol na Hlavnej stanici v Bratislave potvrdiť na ďalších 365 dní. Zadarmo.

Ak sa dobre pamätám, bezplatnú prepravu /ďalej BP/ som minulý rok využil deväť krát. Raz do Svätého Jura, raz do Trenčína, raz do Partizánskeho, všetko jednosmerne a spiatočne dvakrát do Trnovca nad Váhom a štyrikrát do Košíc. Desať eur ma stáli miestenky na tých dlhších trasách, na cestovnom som ušetril vari stodesať eur. Potešilo, čoby nie, ale ostal mi aj taký ten hlúpy pocit. Je to proti srsti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhá cesta do Košíc bola koncom augusta a pre chorobu som musel manželkin celý spiatočný lístok vystornovať. Viete ako prebieha stornovanie lístku? Hotová veda. Maximálna návratnosť, v závislosti od doby stornovania, je 90% z cestovného, miestenka sa vrátiť nedá.

Keď som pristúpil k okienku že vystornujem tie lístky, ešte som netušil, že to bude trvať asi päť minút. Najprv je nutné vyplniť nejaké tlačivo a uviesť dôvod stornovania. Potom pani za okienkom vytlačí storno lístok, kde je uvedená jeho cena mínus tých desať percent a napokon vám ich podá aj s hotovosťou. Päť minút práce, vyplnený doklad a dva lístky nikam, ktorých úhrnná hodnota je v tomto prípade pokrytá tou nevrátenou sumou. Keby som necestoval ani ja, vystornoval by som aj svoje lístky, ale načo vlastne? Za BP mi nemajú čo vrátiť a miestenka prepadne. Tak som začal rozmýšľať, koľko ľudí celkovo za rok asi stornuje lístky, aký je kontingent v jednotlivých vlakoch na BP, koľko cestujúcich s lístkom BP je ochotných, naozaj zadarmo, unúvať sa na stanicu a tie lístky vystornovať, aby si ich prípadne mohol uplatniť aj niekto iný s obdobným nárokom. Podobné úvahy ma doviedli napokon k tomu, že som prvý krát využil zákon o slobodnom prístupe k informáciám a začal som sa v septembri pýtať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vedel som čo sa chcem dozvedieť, nevedel som však, že formulovanie otázok môže byť kardinálny problém a nemusel by som sa v podstate dozvedieť nič. Hneď na úvod musím uviesť, že odpoveď, stanovisko ZSSK bolo veľmi korektné a ústretové, že som sa dozvedel v podstate všetko čo som potreboval, aspoň v medziach možností, ktoré ZSSK v tomto prípade mala. Hoci to stanovisko začínalo tak prísne úradne, končilo evidentnou snahou informáciu poskytnúť:

Stanovisko ZSSK:

1/ ZSSK nedisponuje informáciami ktoré požadujete, najmä nedisponuje informáciami vo Vami požadovanej štruktúre a rozsahu. V zmysle § 3 ods. 1 infozákona nie je ZSSK povinná vytvárať novú informáciu v prípade, že informáciou nedisponuje. ZSSK Vám však môže poskytnúť nasledovné údaje...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasleduje husto popísaná A4, na ktorej mi viac menej odpovedajú na mojich sedem nie najlepšie naformulovaných otázok.

.  ZSSK v roku 2017 prepravila celkovo 72,47 milióna cestujúcich.

. ZSSK v roku 2017 prepravila zmluvnými vlakmi vo vozňoch 2. triedy spolu 71,88 milióna cestujúcich.

. ZSSK v roku 2017 vystavila spolu 36,67 milióna cestovných lístkov na prepravu zmluvnými vlakmi v rámci vnútroštátnej prepravy.

Poznámka k poslednému bodu: počet vystavených cestovných lístkov nepredstavuje reálny počet cestujúcich, keďže na jeden lístok môže cestovať aj skupina. Rovnako mesačný traťový lístok je vydaný na jednom doklade, ale ako prepravená osoba je podľa použitej metodiky cestujúci zarátaný n- krát.

Proste sa treba vedieť pýtať. Na moju otázku na počet predaných lístkov 2. triedy vo vnútroštátnej preprave osôb v rýchlikoch a v zrýchlených vlakoch som dostal takúto odpoveď. Druhá otázka sa pýtala na počet študentov a dôchodcov prepravených v spomenutých vlakov formou BP. Tu bola odpoveď obdobná.

. ZSSK v roku 2017 prepravila v rámci BP celkovo 26,75 milióna cestujúcich t.j. 37% z celkového počtu cestujúcich, z čoho bolo 10% detí/žiakov ZŠ do 15 rokov, 59% žiakov/študentov 16- 26 rokov, 12% dôchodcov do 62 rokov a 19% dôchodcov nad 62 rokov.

. ZSSK v roku 2017 vystavila spolu 14,91 miliónov cestovných lístkov pre cestujúcich, ktorí na prepravu diaľkovými vlakmi využili možnosť BP.

Čo sa vymedzených kontingentov pre cestujúcich s možnosťou BP týka, tie sú vytvorené iba pre regionálne rýchliky, rýchliky, expresy, vlaky Eurocity, Euronight a SuperCity a to jednotlivo pre každý vlak. Osobné vlaky a regionálne expresy nie sú obmedzené kontingentom. V závislosti od silných a slabších dní jednotlivých vlakov, sú tieto kontingenty v rozpätí 40- 49% z ponúkanej kapacity miest.

ZSSK nevie rozčleniť stornované cestovné lístky podľa typu cestujúceho. Nevedie takú štatistiku. Poskytla mi však informáciu, že počet stornovaných lístkov je zhruba 0,5% ročne z celkového množstva vystavených lístkov, pri niektorých produktoch do 3% ročne.

Ten percentuálny údaj o stornovaných lístkoch by mal platiť aj pre cestujúcich formou BP a ZSSK by sa takto malo vrátiť cca 75.000 takýchto lístkov. Lenže, som si istý, že sa ich vrátilo veľmi málo. 3. decembra som vlak do Košíc zmeškal a ak som chcel nový lístok, musel som ten predošlý stornovať, nemôžem mať na preukaz vydané dva lístky v jeden deň na jednu trasu. To budú asi jediné prípady, kedy sa niekto s lístkom BP bude unúvať k pokladni a vystornuje ho. Lebo musí. Ak by som lístok stratil alebo zahodil, musel by som si kúpiť celý lístok.

Je možné, že v prípade ak niekto takýto lístok nevystornuje a je naplnený kontingent, študent či dôchodca si musí zakúpiť celý lístok alebo hľadať iný spoj. V závere totiž ZSSK uvádza, že takýto jav, ako je nevyužitie lístku nedokáže predvídať a môže iba apelovať na svojich zákazníkov, aby boli ohľaduplný voči ostatným cestujúcim a k nákupu cestovných lístkov pristupovali naozaj zodpovedne.

Ak niekto zmešká vlak, ak sa rozhodne z akéhokoľvek dôvodu necestovať, ťažko je predpokladať, že pre pár centov či eur príde na stanicu lístok vrátiť. Zadarmo už vôbec nie. S tým nenarobí nikto nič, otázne však je, či fakt tie lístky musia byť „zadarmo“. Už len z úcty k práci pokladníčky a amortizácii tlačiarne by som to riešil inakšie, nech to má fakt nejakú fazónu. Tých stornovaných lístkov nepribudne, ale predsa len, k niečomu by to bolo.

Z bratislavskej Hlavnej stanice na stanicu Bratislava- Vinohrady sú štyri kilometre a za lístok zaplatí cestujúci bez zľavy 50 centov. Myslím, že je to zároveň najnižšia suma, za akú sa dá celý lístok kúpiť. Mohol by som možno ešte požiadať ZSSK o celkové osobokilometre, ale asi by to bolo zbytočné. Nech rátam ako rátam, takmer pätnásť miliónov cestovných lístkov vydaných pre cestujúcich formou BP, alebo takmer dvadsaťsedem miliónov takto prepravených osôb sa dá porovnať s nákladom na takúto srandu za trinásť až štyridsať miliónov eur.

Lístok nula až päťdesiat kilometrov za dvadsať centov, od päťdesiat do sto kilometrov päťdesiat centov, nad sto kilometrov trebárs sedemdesiatpäť centov, alebo aj euro. Alebo podobná tarifa. Koho by to zruinovalo? A navyše, prečo mám dostať úplne zadarmo ten preukaz? Neviem koľko ich je ročne vydaných, ale ak som vedel nechať euro za fotografiu 2 x 3 cm v nejakej službe, hádam by som ho vedel nechať raz ročne aj v pokladnici na stanici.

Celé je to proti srsti a najviac ma na tom zarazil ten čas nutný na vystornovanie lístkov. Vtedy som si vlastne uvedomil, že vystavenie lístku formou BP je jalová robota bez akéhokoľvek efektu, s výdavkami na pracovný čas, papier, farbu, tlačiareň a podobne. Aspoň to by sa patrilo zaplatiť. Mojich deväť minuloročných ciest vlakom by ma stálo asi toľko čo tie miestenky, určite by som to prežil. Za kávu a pivo som nechal v jedálenských vozňoch viac.

Dušan Koniar

Dušan Koniar

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  667
  •  | 
  • Páči sa:  3 502x

na pol ceste medzi nádejou, že môže byť aj lepšie a podozrením, že lepšie je vždy tomu, kto sa tým nezaoberá. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu